Onnea ja siunausta avioliitollenne!

Olette valitsemassa vihkimisen Kreikassa. Vihkiminen tuo oman lisänsä myös matkavalmisteluihin. Seuraavat asiat on syytä hoitaa ja tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa:

1                     Avioliiton esteiden tutkinta tapahtuu Suomessa oman seurakunnan kirkkoherranvirastossa. Kertokaa, että vihkijä (turistipappi) on ulkomailla oleva Suomen viranomainen. Esteettömyystodistus on sama kuin Suomessa tapahtuvassa vihkimisessä. Maistraatin esteettömyys-todistuksessa ei ole kaikkia kirkollisessa vihkimisessä tarvittavia tietoja. Pyytäkää myös kotiseurakunnastanne vihkiraamattu mukaanne.

2                    Ottakaa voimassaoleva ”Todistus toimitetusta avioliiton esteiden tutkinnasta” mukaan matkalle. Todistus annetaan vihkikeskustelussa turistipapille.  Todistus on voimassa antopäivästä lukien 4 kuukautta.  Ottakaa myös kopio tästä todistuksesta ja tuokaa se todistuksen lisäksi mukananne.

3                    Vihkitoimituksessa tarvitaan vihkiparin lisäksi 2 täysikäistä todistajaa. (Rodoksella järjestämme tarvittaessa todistajat)

4                    Vihkikeskustelu pidetään yleensä vihkimistä edellisenä päivänä. Vihkikeskustelussa Rodoksella on mukana turistikanttori. Hänen kanssa voitte sopia musiikista. Miettikää valmiiksi myös sukunimiasia.

5                    Turistityön kohteissa, paikalliselle seurakunnalle suoritetaan vihkimaksu 250 €. Kirjoitan summasta kuitin teille.  Vihkipari maksaa Rodoksen kaupungin ulkopuolella tapahtuvaan vihkimiseen papin matkakulut.

6                    Vihkiminen tapahtuu useimmin ulkosalla.  Paikasta ja kellonajasta sovimme sitten yhdessä.  Ilmoittakaa yhteystietonne ja hotellinne ja esteettömyystodistuksen päiväys.  Vihkipuhetta varten kertokaa hieman itsestänne, työstä, harrastuksista jne. Rodoksen kotisivulla on kaksi kuvaa suositusta vihkipaikasta Monte Smithin kukkulalla, Agios Nikolaoksen kappelin edustalla.

Parhain terveisin!

Turistipappi Harri Palmu

Rodoksella: osoite: Kathopouli 37/39, 85100 Rhodos,

puh. +30 6938 192 965

e-mail: turistipappi.rodos@evl.fi

Vihkiminen rannalla.
Vihkiminen Rodoksen rannalla. Tällä kertaa todistajina kanttori ja valokuvaaja.
M

Pyhän Nikolaoksen luolakappeli sisältä.  Vihkitilaisuuteen osallistuvat voivat sytyttää omat rukouskynttilänsä kappelissa.

Monte Smith / Stafanoksen kukkula on osa antiikin ajan Rodoksen akropolista.

Monte Smithin / Stefanoksen kukkulalla on suosittu vihkikuvien ottopaikka. Taustana voi olla Rodoksen uusikaupunki tai Egeanmeri.